Mehanizacija i pripreme za proleće

Tokom eksploatacije, mašine i oruđa izložene su različitim štetnim unutrašnjim i spoljnim uticajima pa ih je potrebno zaštititi. Poljoprivredna mehanizacija zahteva redovno održavanje jer to je glavna mera zaštite koja utiče na duži vek trajanja i na ispravan rad.Održavanju mehanizacije se nažalost još uvek ne pridaje dovoljno pažnje, pa smo svedoci da velika većina naše mehanizacije završi svoj radni vek puno pre kraja svog amortizacionog perioda.

Najveće propadanje mehanizacija postiže se skladištenjem na otvorenom prostoru. Neadekvatnim skladištenjem svake godine se gubi minimum 5% pa i više od vrednosti. Zato je mehanizaciju najbolje držati u zatvorenim objektima ili bar u nadkrivenim prostorima.

Nepravilno skladišten plug

Najveće probleme izaziva korozija odnosno „rđa“ usled koje metalne površine gube svoja svojstva, a time se uzrokuje propadanje delova i sklopova na mašini. Zaštita od korozije je konzerviranje, tj. premazivanje, uranjanje ili prskanje metalnih površina antikorozivnim zaštitnim sredstvom za tu namenu. Najveću grešku pravimo kada želimo da uštedimo novac na uljima i mazivima za antikorozivnu zaštitu pa koristimo iskorišćeno motorno ulje. Nikad ne koristiti „prerađeno ulje“ jer ono sadrži sumpornu kiselinu i druga štetna jedinjenja koja nagrizaju metal. Time dobijamo samo prividan efekat zaštite jer se ne pojavljuje crvenkast metalni oksid na metalnim površinama, ali zato nastaju veća oštećenja metala koja golim okom ne možemo videti.

Održavanje poljoprivredne mehanizacije razlikuje se u toku godine pa se može podeliti na:

  • održavanje pre početka sezone (pred prolećne radove)
  • održavanje u toku radova (sezona poslova)
  • održavanje po završetku radova (zimski period)

Pravilno skladištena mehanizacija

Kada govorimo o održavanju pre početka sezone, važno je da u jesen, nakon završetka poslova primremimo mehanizaciju za konzerviranje. Efekat neodržavanja ubrzo ćete osetiti s obzirom na trošak kvarova koji će nesumnjivo nastati. Pored toga, treba računati i na izgubljeno vreme zbog zastoja u radovima koji često mogu da naprave i veće gubitke u ekonomskom pogledu zbog neblagovremeno obavljenih poslova na pripremi zemljišta, setvi i drugim operacijama kod kojih moramo strogo ispoštovati agrotehničke rokove.

Prvi korak u pripremi mašine za prolećne radove jeste dekonzerviranje, koje se sastoji u uklanjanju zaštite (čišćenje, pranje), a neka specijalizovana sredstava za konzerviranje se ne moraju uklanjati jer i na dalje služe kao sredstvo za podmazivanje i zaštitu. Zatim sledi vizuelni pregled (provere ispravnosti), a u slučaju da se ustanovi oštećenje vrši se eventualna zamena ili popravka oštećenih delova. Sledi zaštita od korozije farbanjem, podmazivanje i puštanje u probni rad. Ako se uoče nepravilnosti u radu, mašina se podešava sve dok se ne dobije željeni učinak. Obavezno koristiti originalne rezervne delove, jer oni daju sigurnost i pouzdanost, ali i garanciju. Vrlo je važno da se evidentiraju sve popravke i troškovi kako bi mogli pratiti rentabilnost svake mašine. Kada zaključimo da dalja ulaganja u mašinu nisu isplativa, mašinu je najbolje zameniti novom.

Traktor kao jedan od mnogih mašina na gazdinstvu, zauzima ključno mesto jer je on osnovna pogonska i vučna mašina koji se koristi za izvođenje složenih tehnoloških procesa u proizvodnji različitih poljoprivrednih proizvoda. Zbog njegove važnosti, ali i zbog cene koštanja, traktoru treba posvetiti posebnu pažnju pri održavanju i pravilnom rukovanju.

Trenutno ćemo se bazirati na održavanju traktora pre početka rada, tj. puštanja u rad nakon zimskog perioda mirovanja. U tom periodu poželjno je da traktor postavimo na podmetače (klocne) zbog zaštite guma. Prilikom pripreme za rad, potrebno je prvo spustiti traktor na ravnu, tvrdu podlogu i proveriti pritisak u gumama. Akumulator koji smo pre zime demontirali kako bi ga držali u toplijim prostorijam dopuniti ukoliko je potrebno, proveriti nivo elektrolita koji mora biti 1 cm iznad ploča-elektroda. Ukoliko nivo elektrolita nije dovoljan, dodati destilovanu vodu. Strogo voditi računa o polaritetu (+,-) pri montaži akumulatora na traktor jer u suprotnom možemo napraviti veliku štetu pogotovo na traktorima novije generacije gde nastaju oštećenja elektronskih uređaja čija je zamena veoma skupa.

Takođe treba proveriti nivo ulja u motoru, transmisiji i hidraulici traktora. Neophodno je i proveriti nivo ulja u prečistaču vazduha (traktori starije generacije) ili nivo zaprljanosti prečistača vazduha i njihovu ispravnost kako bi motor zaštitili od usisavanja prašine. Ukoliko dođe do usisavanja prašine u motor dolazi do prekomernog habanja stublina i ostalih pokretnih delova motora za vrlo kratak vremenski period pa je neophodna generalna popravka motora. Zbog proverite sve cevi prečistača, kao i fleksibilne (gumene) spojeve koji su skloni pucanju. U suprotnom možete doći u situaciju da se izlažete trošku generalne popravke koji je nesagledivo veći u poređenju sa cenom novog uloška prečistača vazduha ili gumenog spojnog creva.

Deutz Fahr serija 7

Ukoliko postoji neki defekt u sistemu to ćete najlakše utvrditi tako što ćete pregledati čistoću unutrašnjosti usisne grane motora ili sprovodnih cevi usisnog vazduha posle prečistača. Ako postoje naslage čestica prašine na tim delovima, to je jasan pokazatelj da postoji problem u sistemu koji je neophodno otkloniti pre početka prolećnih radova.  Posuda tečnosti za hlađenje (najbolje da je antifriz) mora biti napunjena do oznake. Rezervoar goriva neophodno je držati dopunjenim do maksimuma kako ne bi došlo do korozije rezervoara u dodiru sa vazduhom. Takođe, javlja se i kondenzacija vode iz goriva po zidovima rezervoara. Kapljice vode dodatno pomažu koroziju rezervoara čije čestice završavaju u osetljivim sistemima za ubrizgavanje goriva i prave velika oštećenja pumpe visokog pritiska i začepljavanja injektora. Potrebno je obratiti pažnju na čistoću goriva, posebno ako se puni iz sopstvene cisterne. Zato preporučujemo nabavku prečistača odnosno separatora nataložene vode i nečistoća u gorivu koji možemo montirati na cisterne za tankovanje goriva. Slični separatori mogu se ugraditi i na sam traktor koji se montira između rezervoara goriva i napojne pumpe motora.

Završetkom ovih radova motor traktora se pokrene i pusti da se zagreje do radne temperature. To je znak da se motor ne pregreva i da je sve u redu. Pre početka sezone i puštanja u rad, na traktoru treba proveriti ispravnost kočnica i sistema za upravljanje. Oni direktno utiču na sigurnost i bezbednost pri rukovanju traktorom. Da bi rad s traktorom bio još sigurniji i udobniji, potrebno je sve ležajeve i zglobove podmazati tovatnom mašću, a spojeve pregledati i zategnuti, ukoliko je potrebno.

Poljoprivredna mehanizacija sastoji se od mnogobrojnih mašina, oruđa i aparata, koji u današnje vreme neprestanog napretka u tehničkom i tehnološkom smislu, utiču na visoke cene koštanja. Da bi opravdale tu cenu, svojom pouzdanošću, preciznošću, učinkom i jednostavnošću u radu, potrebno ih je redovno održavati, a takođe i pravilno rukovati njima. To jedino može postići čovek – rukovalac mašine, koji mora biti edukovan za rad sa skupom poljoprivrednom mehanizacijom. Deo te obuke obuhvata i način na koji kvalitetno i redovno možete održavati vašu mašinu. Od tako edukovanog rukovaoca možemo očekivati da će svoj posao obavljati odgovorno i sa zadovoljstvom, a rezultat toga biće veća proizvodnja,a samim tim i veći profit.

Dipl.ing. Dejan Jelić
Delta Agrar
Komercijalista – Rezervni delovi

Podeli

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.